solar-drive-energietransitie-en-wetgeving-NRC_Handelsblad_20190321_3_02_3

Zo"n twintig jaar geleden legde Robin Berg (48) zonnepanelen op zijn dak, en meteen heel veel: tweeënveertig. De hele dag tuurde hij naar de teruglopende energiemeter. 'Ik vond het zo"n maf effect.' Hij keek ook verder, naar het energienet. Want wie zelf energie opwekt, kan die ook aan het net kwijt. Een mooi systeem, zag Berg, maar het versterkt de pieken en dalen op het net. In capaciteit, én prijs. Als je veel stroom produceert en teruglevert, net als veel anderen, krijg je er niet veel voor. En andersom, als je overdag energie nodig hebt bij piekdrukte, betaal je de hoofdprijs. Hij wist dat batterijen van een elektrische auto een oplossing kunnen bieden. Die laad je op goedkope momenten (met je eigen overschot of goedkope nachtstroom), of je levert stroom aan het net als de vraag ernaar de prijs doet oplopen. Berg runt sinds enkele jaren het bedrijf We Drive Solar, dat in Utrecht elektrische deelauto"s (Renaults) en 150 laadpalen uitbaat.