klimaatambitie-bedrijven-NRC_Handelsblad_20180920_4_02_5

Een lobbygroep van grote Europese bedrijven wil voorkomen dat Europa zijn klimaatdoelstellingen aanscherpt. Dat blijkt uit een document dat milieuorganisatie Greenpeace in handen kreeg en heeft gepubliceerd. Business Europe is een zeer invloedrijke Brusselse lobbygroep voor bedrijven die, in ieder geval op papier, een stevig klimaatbeleid een warm hart toedraagt. De club beschouwt klimaatverandering als een uitdaging die wereldwijde actie vereist. De organisatie steunt van harte het akkoord van Parijs uit 2015, waarin is vastgelegd dat de gemiddelde opwarming op aarde zo veel mogelijk onder de twee graden Celsius moet blijven en liefst ook onder de anderhalve graad. De groep, waarbij onder andere de Nederlandse werkgeversorganisatie VNO-NCW is aangesloten, zegt zich in te zetten voor de implementatie van "Parijs", met als belangrijkste kanttekening dat dit de concurrentiepositie van bedrijven niet aantast. Voorwaarden daarvoor zijn een global level playing field en een "brandstof-neutraal" uitgangspunt, zodat alle vormen van technologie (ook die op basis van fossiele brandstoffen) met elkaar kunnen concurreren. Unilever stapte in 2014 uit de groep omdat het voorstander is van een strenger klimaatbeleid.